أثر أنموذج دانيال في تحصيل مادة قواعد اللغة العربية واستبقائها لدى طالبات الصف الثاني المتوسط

المؤلفون

الكلمات المفتاحية:

The research intends to understand the effect on Denials’ model of the Arabic language subject and its comprehension to Second Intermediate students, by the use of these two ¬¬¬¬¬¬¬¬¬null hypothesis: 1. There was no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average score of students in the experimental group who study Arabic grammar in the Daniels’ model and the average score of students of the control group who study the same subject in the traditional method. 2. There was no statistically significant difference at (0.05) between the average scores of the experimental group who studied Arabic grammar using the Daniels’ model and the average score of the students of the control group who study the same subject in the traditional way in keeping the Arabic language. The two researchers purposely choosed Tabuks’ high school for girls, which has three classes for the second intermediate grade. The classes were chosen randomly, whereas class (A) represented the control group, and class (C) represented the experimental group. The sample was 50 students in each class. The two researchers categorized between the students of the two research groups by using the second choice in the following variables, the chronological age and the grades of the final exam of the previous year (First grade) in Arabic language, by using Chi-square test in academic achievements. After the researchers identified the subjects of the scientific material that will be studied during the experiment for five topics, the teaching plan was prepared, presented to a group of experts and specialists, and according to their opinions necessary adjustments have been made, and the plans were ready for application. In order to measure the achievements of the students of the two research groups in the subjects that the researcher taught , a collective test was prepared, consisting of (30) test cases of multiple choice type, presented to a group of experts and specialists to verify the validity of the test and to analyze its paragraphs and calculate its stability, it was applicated on a sample of (150) female students of Asma secondary school for girls in the Hay Al-Dhubat, after analyzing the results of the answers of the sample that has been chosen and processing them statistically using the appropriate statistical means, it has been found that the test items are all valid, and to calculate the stability of the test was applied to a sample of (100) students, Kuder–Richardson Formula was applied, the stability was found to be (0.83) which is a good stability measure. After finishing the experiment that lasted 8 weeks a collective test has been made on the two research groups, the results of the students' answers and their statistical processing, the following test revealed significant differences between the mean scores of the research students (control, experimental) concluded that the model Daniel proved to be effective within the limits of the current study in raising the level of achievement of students in the subject of Arabic grammar who studied by Daniels’ model compared to the level of students who studied by the traditional method, they recommended the adoption of Daniels’ model in teaching Arabic grammar as a model that proved effectiveness in the achievement of female students in the intermediate stage, and proposed to make a similar study to the current one following the Daniels’ model in directing Students towards Arabic language grammar

الملخص

يرمي البحث الحالي إلى تعرّف أثر انموذج دانيال في تحصيل مادة قواعد اللغة العربية واستبقائها لدى طالبات الصف الثاني المتوسط، وذلك من خلال التحقق من الفرضيتين الصفريتين الآتيتين:

  • ليس هناك فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0,05) بين متوسط درجات تحصيل طالبات المجموعة التجريبية اللواتي يدرسنّ مادة قواعد اللغة العربية بأنموذج دانيال، ومتوسط درجات تحصيل طالبات المجموعة الضابطة اللواتي يدرسنّ المادة نفسها بالطريقة التقليدية (الاستقرائية).
  • ليس هناك فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللواتي يدرسن مادة قواعد اللغة العربية باستعمال انموذج دانيال ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللواتي يدرسن المادة نفسها بالطريقة التقليدية في استبقائها .

أختار الباحثان قصدياً مدرسة (ثانوية تبوك للبنات) التي تضم ثلاث شعب للصف الثاني المتوسط، واختيرت عشوائياً الشعبة (أ) لتمثل المجموعة الضابطة في حين تمثل الشعبة (ج) المجموعة التجريبية، وبلغت عينة البحث (50) طالبة في كل شعبة.

كافأ الباحثان بين طالبات مجموعتي البحث احصائياً باستعمال الاختيار التائي (t-test)في المتغيرات الآتية، العمر الزمني ودرجات مادة اللغة العربية في الامتحان النهائي للعام الدراسي السابق للصف الأول المتوسط والتحصيل الدراسي (للآباء والأمهات) ودرجات اختبار الذكاء.

وبعد ان حدد الباحثان موضوعات المادة العلمية التي ستدّرس في اثناء التجربة لخمسة موضوعات، اعدت الخطط التدريسية لها، تّم عرضها على مجموعة من الخبراء والمتخصصين، وعلى وفق آرائهم أجريت التعديلات اللازمة، واصبحت الخطط جاهزة للتطبيق.

ولقياس تحصيل طالبات مجموعتي البحث في الموضوعات التي درستها الباحثة بنفسها، أعدّت اختباراً تحصيلياً بعدياً تألف من (30) فقرة اختبارية من نوع الاختيار من متعدد، عُرض على مجموعة من الخبراء والمتخصصين للتثبت من صدق الاختبار ولتحليل فقراته وحساب ثباته، طُبق على عينة بلغت (150) طالبة من طالبات مدرسة (ثانوية أسماء للبنات) في حي الضباط وبعد تحليل نتائح اجابات طالبات العينة ومعالجتها احصائياً باستعمال الوسائل الاحصائية المناسبة، وجد ان فقرات الاختبار صالحة جميعاً، ولحساب ثبات الاختيار طُبق على عينة بلغ قوامها (100) طالبة، واستعملت معادلة (كيودر- ريتساودسون) فبلغ الثبات (0,83) وهو معامل ثبات جيد، وبعد انهاء التجربة التي استمرت ثمانية اسابيع طُبق الاختبار التحصيلي البعدي على طالبات مجموعتي البحث، وبعد تحليل نتائج اجابات الطالبات ومعالجتها احصائياً. وباستعمال الاختبار التائي أتضح وجود فروق ذي دلالة احصائية بين متوسط درجات (تحصيل وأستبقاء) طالبات مجموعتي البحث، ولمصلحة طالبات المجموعة التجريبية اللواتي يدرسنّ مادة قواعد اللغة العربية بأنموذج دانيال وعلى وفق نتائج البحث استنتج الباحثان أن انموذج دانيال اثبت فاعليته ضمن الحدود التي اجريت فيها البحث الحالي في رفع مستوى التحصيل لدى طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة قواعد اللغة العربية بالموازنة مع الطريقة التقليدية (الاستقرائية)، واوصيا اعتماد انموذج دانيال في تدريس قواعد اللغة العربية بوصفه انموذجاً أثبتت فاعليته في تحصيل الطالبات في المرحلة المتوسطة، واقترحا اجراء دراسة مماثلة للبحث الحالي أثر انموذج دانيال في اتجاهات الطالبات نحو مادة قواعد اللغة العربية.

التنزيلات

منشور

2020-10-09

كيفية الاقتباس

فليح حسن برغوث ا., & عبد القادر الخالدي س. (2020). أثر أنموذج دانيال في تحصيل مادة قواعد اللغة العربية واستبقائها لدى طالبات الصف الثاني المتوسط. مجلة المستنصرية للعلوم والتربية, 20(4), 467–503. استرجع في من https://edumag.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mjse/article/view/518

إصدار

القسم

Research Article