ابنتا دالية ابن عاصم الغرناطي دراسة في التشكيل الشعري

المؤلفون

الكلمات المفتاحية:

The paper studies reproduction in Alghirnati's Dalli'ia. The paper examines the poetic formation of these two poems-the Grand Daughters-the Green, the Noni'ia, the Red and the Lami'ia. As far form as is concerned, the two are wonderful poems which are reproduced from the mother Dalli'ia which is itself the poet's fine creation. The poem is one of the poet's long poems that consists of 120 lines. More importantly is the fact that the poet reproduced the two the Grand Daughters, the paper's subject matters, which consists of 108 lines, all are regenerated from the mother Dalli'ia. The poet does will to choose any element from its conclusion which consists of 12 lines. Instead, he makes it as a characterization of the preceding lines. The first Daughter is green and it is the Noni'ia which is written in the green ink. The poem is written in the simple 'Mukhala' metre. It consists of 17 lines, the first seven are amatory opening. The eighth line shifts to eulogy. The remaining nine lines maintains eulogizing Sultan Yousif Bin Nasir. The second daughter is the red lami'ia written in the red ink. It consists of 17 lines, the first seven are amatory opening as before. In the eighth line the poet shifts to eulogy as he has done in the first Daughter. The last nine lines are also eulogistic of Sultan of Yousif Bin Nasir. Concerning contents, the two Daughters: the green, the Noni'ia, the red and the Lami'ia all are eulogistic of sultan Yousif Bin Nasir whose character is the center of the poet's interest in the two poems.

الملخص

يتناول البحث دراسة التوالد في ابنتي دالية ابن عاصم الغرناطي والتلبث عند التشكيل الشعري لهاتين القصيدتين البنتين : الخضراء - النونية -والحمراء - اللامية - ‎٠‏ وهما من حيث الشكل قصيدتان بديعتان وأدهما الشاعر من الدالية الأم التي إبتدعها الشاعر ‏ وهي من قصائده الطوال إذ بلغت20 ‎)1(‏ مائة وعشرين بيتاً ‎٠‏

ومن اللافت أن الشاعر ولد البنjين - موضوع البحث - مما مجموعه ‎(108 )‏ مائة وثمانية أبيات من القصيدة الدالية – الأم  -‏

ولم يشا أن يختار شيئاً من خاتمتها التي تبلغ (12) اثنى عشر بيتا , و انما قصرها على ان  تكون توصيفاً لما تقدم من أبيات

والبنت الأولى : الخضراء وهي لامية كتبها الشاعر بالمداد الأخضر  ونسجها على بحر مخلع البسيط وبلغت (17) سبعة عشر بيتاً ‎٠‏ السبعة الأولى منها مقدمة غزلية؛ وبيتها الثامن أحسن فيه الشاعر التخلص من الغزل الى الغرض الأساس المديح وتتمتها وهي تسعة أبيات في المديح - مدح بها السلطان يوسف بن نصر -  

أمَا البنت الثانية فهي الحمراء وهي لامية , كتبها الشاعر بالمداد الأحمر ونسجها على البحر السريع ؛ وبلغت (17) سبعة عشر بيتاً أيضاً ؛ السبعة الأولى منها مقدمة غزلية كسابقتهاء وبيتها الثامن أحسن فيه الشاعر التخلص من الغزل الى الغرض الاساس المديح كسابقه في البنت الأولى» وتتمتها وهي تسعة أبيات في المديح أ- مديح السلطان يوسف بن نصر - ايضاً

وأما من حيث المضامين فتتمحور البنتان الخضراء - النونية - والحمراء - اللامية – في مدح السلطان أبي الحجاج يوس بن نصر

ومن هنا كانت شخصيته تمثل بؤرتي القصيدتين اللتين إنطلق منهما الشاعر

التنزيلات

منشور

2020-09-20

كيفية الاقتباس

طركي سلّوم البجّاري ي. (2020). ابنتا دالية ابن عاصم الغرناطي دراسة في التشكيل الشعري. مجلة المستنصرية للعلوم والتربية, 18(4), 743–810. استرجع في من https://edumag.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mjse/article/view/368

إصدار

القسم

Research Article